Rezension Kurzgeschichten: The Wonders of the Invisible World, von David Gates (1999) – 8 Sterne – mit Pressestimmen


In zehn Geschichten beschreibt David Gates intelligente, smart resignierte, zu selbst-reflektierte, ironisch verbitterte Akademiker und Künstler in Vororten und Rückzugskäffern der US-Ostküste; sie nehmen oft Alkohol oder Psychopharmaka und pflegen ein sehr brüchiges Familienleben. Das Personal lügt und betrügt, ist innerlich einsam (Internet oder Handies spielen kaum eine Rolle), die langen Dialoge sind cool, intensiv und unterhaltsam konstruiert.

Das Ganze erinnert deutlich an Jay McInerney, die Geschichte vom Jungen unweigerlich an Nick Hornby, und das Motiv einer Hobbyband Erwachsener in Verbindung mit Drogentransporten stammt direkt aus Gates‘ eigenem Roman Der letzte Rebell (engl. Preston Falls). Anklänge auch an Richard Yates und – weniger deutlich – Updike. Gates‘ spätere Kurzgeschichtensammlung A Hand Reached Down to Guide Me (2015) hat Schwächen gegenüber The Wonders of the Invisible World.

Wiederkehrende Motive:

Die Kurzgeschichten beginnen sehr abrupt und nicht immer ganz verständlich. Neun Stücke haben je knapp 20 (sehr luftig bedruckte) Seiten, vermutlich waren es Auftragsarbeiten für Zeitschriften mit festen Längenvorgaben. Nur eine Geschichte ist deutlich länger (die gleiche Struktur – und einen ebenfalls metaphysisch angehauchten Titel – hat Gates‘ spätere Kurzgeschichtensammlung A Hand Reached Down to Guide Me, 2015).

Zu den wiederkehrenden Motiven gehören Kinder, um einen Mann rivalisierende Schwestern, schwule Paare (im Gegensatz zum öfter lesbisch angehauchten Personal der späteren Kurzgeschichtensammlung), Pflege- und altersbedingte Todesfälle. Immer wieder Ehebruch, Alkohol und Drogen. Die Akteure: häufig Mittdreißiger, Teens und Twens erscheinen gar nicht in den Geschichten.

Schade, dass David Gates nicht mehr Romane schreibt – aber Kurzgeschichten sind wohl lukrativer, wegen der Erstvermarktung in Magazinen (wie schon bei F. Scott Fitzgerald und zeitgleich zu Gates bei James Salter). Ich würde gern mehr Romane von Gates lesen; aber verfilmt oder als Nachbarn wünsche ich ihn mir nicht.

Sometimes razor-edged sarcasm, sometimes heartfelt compassion…“ – die Kritiker:

Washington Post:

Each of the stories in this collection turns on the presence, more often the absence, and sometimes just the possibility, of a disinterested love; Gates writes of a generation that tries to act as if such a love were at least possible, but most of whom are too selfish, weak or fearful to give and receive it… almost painfully self-conscious characters full of rue and bitter wit, who know better than they behave… hyper-aware, culture-marinated characters

January Magazine:

…keen observational powers… the class of Manhattan professionals he knows best: writers, graphic designers, filmmakers — successful, creative people mostly in their late-30s and 40s. With sometimes razor-edged sarcasm, sometimes heartfelt compassion, Gates describes his characters in fine detail, showing how „neurotic self-subversion,“ as he likes to call it, so often undermines their progress in life… An admirer of Ernest Hemingway and Raymond Carver, David Gates writes like neither one of them. He packs more into his sentences than those two, who were famous for their pared-down prose… Gates can sometimes be tough on his characters, especially when describing the depths of their self-contempt…

New York Times:

Gates can be very funny, but he is not a satirist — he doesn’t stand that far back from the lives he is considering, and he never offers a glimpse of something else, a better way. He’s not a moralizer either, though his best stories are thick with moral implication.

Amazon.com Review:

Here are creatures we know well: Manhattan quasi professionals taking their lumps; urbane fortysomethings trying out small-town life. It’s all Updikean adultery, Cheeveresque drinking, some drugs, a life-altering accident or two… ((Gates)) has an astonishing handle on the way people talk, not just to each other, but to themselves

Iowa Review:

Many of the short stories in The Wonders of the Invisible World are told from the first person by narrators with distinctive voices that engage the reader from the first line. The narrators tell their stories very honestly, and the reader is very close to their thoughts and feelings.

Salon.com:

You might want to think twice before inviting David Gates into your life — he’s going to rifle through your medicine cabinet, pop the tape into your VCR, even paw through the top drawer where you cache your weed, and tell everything he knows. He’s the kind of writer who gets between his characters and their favorite cereal (Count Chocula). Minutiae are his prima materia. But the sadness and vacancy they describe is anything but small-scale.


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