Rezension Kurzgeschichten: The Last Bachelor, von Jay McInerney (2009) – 8 Sterne – mit Pressestimmen

Die zwöf Kurzgeschichten spielen überwiegend in schicken oder zumindest atmosphärischen New Yorker Milieus, unter Autoren, Firmenchefs und Damen der Gesellschaft. Im Mittelpunkt stehen Paare, die sich fast immer betrügen. Aber es ist nie das ganz große Drama, auch wegen McInerneys abgeklärten Tonfalls (Stand August 2015 nicht auf Deutsch erhältlich).

Jay McInerney erzählt sehr sicher, baut in wenigen Sätzen plastische Kulissen, zieht souverän in die Geschichten, wechselt später die Zeitebene oder die Perspektive, schreibt knappe Dialoge ohne Wortgeklingel auf den Punkt, schließt schwungvoll mit einer Überraschung oder einer perfekten Rundung. Er schreibt sicher, lässig, unaufgeregt und unwiederweglegbar.

Neues aus Ehebruchhausen:

Wegen der vielen Bettgeschichten und der glamourösen Milieus klingt es etwas wie die Vorabendserie Neues aus Ehebruchhausen. Die Sexszenen wirken auf Dauer fantasielos. Immer wieder geht es um Aussehen, Status, Küsschen auf die Wange, prestigegerechte Platzierungen an Abendtafeln und in Restaurants, Alkohol, reiche Familien, Eheschließung und -scheidung, Karrieren.

Querverbindungen unter den Kurzgeschichten gibt es nicht. Nur wenige Erzählungen beziehen sich auf 9/11 (2006 hatte McInerney die Terroranschläge in seinem Roman Das gute Leben/The Good Life verarbeitet). Die Geschichten ähneln vage denen aus Model Behavior (1998, US-Ausgabe) bzw. How It Ended (2001, UK-Ausgabe). Die Atmosphäre erinnert teils auch an das Paar aus Alles ist möglich/Brightness Falls (1992) – typische McInerney-Szenarien, jedoch spielen Drogen in den Stories aus The Last Bachelor kaum noch eine Rolle, außer in der letzten Geschichte. Teils fühlte ich mich an James Salters Kurzgeschichten aus Letzte Nacht/Last Night erinnert.

Ungewöhnlich für McInerney, dass eine Geschichte mich mehrfach laut lachen ließ: Hier bringt eine Frau ihr Hausschwein mit ins Ehebett, transportiert es im Flugzeug nach New York und dann in einen noblen Apartmentbau. Tom Sharpe hätte daraus einen Brüller gemacht, Michael Frayn eine sprudelnde Farce – und McInerney erzählt es ganz nüchtern, um Verständnis bemüht. In dieser Geschichte verarbeitet McInerney offenkundig Motive aus seiner dritten Ehe, aber ob seine Ex Helens Bransford Schweine hütete, weiß ich nicht (er erwähnt das Schwein jedoch wie eine Realität im Fragebogen der Vanity Fair (Quelle)).

Andere, etwas ungewöhnliche Themen innerhalb des Dutzends:

  • Eine schicke, aber finanziell notleidende Frau versucht einen Millionär zu angeln, bis der beim Juwelier auf eine Überraschung stößt (dieser Gang der Dinge erinnert an Norah Ephrons Heartburn, dt. Titel Sodbrennen oder Quetschkartoffeln gegen Trübsinn, 1983);
  • ein Präsidentschaftskandidat muss seine Geliebte vor der Presse verstecken (keine Clinton-Nacherzählung), diese Frau kennen wir bereits aus Ich schon wieder (1988, engl. Story of my Life);
  • The Debutante’s Return spielt weitgehend in den Südstaaten und blendet zwischenzeitlich 100 Jahre zurück, ähnlich wie zuvor großformatig auch McInerneys Südstaatenroman Das Haus Savage (2006, engl. The Last of the Savages).

„Beautifully distilled prose and dry sophistication…“ – die Kritiker:

The Guardian, Jason Cowley:

The model for McInerney has long been F Scott Fitzgerald – the title of this collection of stories alludes to Fitzgerald’s fifth and final novel, The Last Tycoon… McInerney’s middle-aged sophisticates tend to be married or in long-term relationships and yet they are in revolt against fidelity… Illicit sex and the inevitability of betrayal within relationships are the motors of these stories, written with characteristic easy fluency of style. But McInerney is, like his characters, getting older. Pleasure is still being pursued, but now there is more pain, guilt and anxiety.

The Guardian, Alexander Larman:

Much of the characterisation and dialogue self-consciously echoes F Scott Fitzgerald… Individually, each story is witty, beautifully written and highly evocative. Cumulatively, the effect becomes akin to gorging yourself on several courses of the same rich food. If reading about the casual adultery of the idle rich isn’t your thing, these stories might end up trying your patience.

The Independent, Katy Guest:

With his brash, brilliant, early novels, Jay McInerney laid down a lot of stock with his fans. They will probably forgive him for drawing on those deposits in this collection of short stories… This isn’t the first time that McInerney (right) has recycled his characters and his own life in his fiction… The story „Penelope on the Pond“ revives Alison Poole, the narrator of his 1988 novel Story of My Life, who was herself modelled on a former girlfriend… „The Madonna of the Turkey Season“ draws on an incident with the author’s brother, who objected to a story McInerney wrote about their mother… Sometimes, certain male American writers are damned, usually unfairly, for hating women. This collection, much more depressingly, seems to despise men.

The Independent, Helen Brown:

Leading us behind the bedroom doors of New York’s pretty and privileged people, McInerney’s 12 tales work on our appetite for gossip like literary episodes of Sex and the City. What McInerney does so well is to capture the weariness of human histories repeating – the paunching playboy, the gold-digging vixen and the Waspy princess having her summer fling with the help – and to throw in that delicious detail that makes each unique. And while the menfolk all seem preset to cheat, in time-honoured fashion, with the sort of girls who open their apartment doors in aquamarine lingerie, the wives retaliate in quite unexpected, troubling ways… there’s the return of Alison Poole. Her character first appeared in his 1988 novel Story of My Life, and was later borrowed by Bret Easton Ellis for roles in American Psycho and Glamorama. McInerney has said Poole was based on his former girlfriend Lisa Druck, who was recently revealed to have been the mistress of the unsuccessful presidential candidate John Edwards. And here’s Alison Poole as the mistress of a presidential candidate… I’ve often found McInerney, at novel length, too much the swimming pool of vodka. But the short story is the perfect measure for his brand of beautifully distilled prose and dry sophistication. Each tale here has a clever little kick. And each comes with a twist.

The Scotsman:

McInerney miniaturises drama without downsizing his usual themes – money, marriage and the social jostling involved in both. Each story begins and ends with a whiff of wistfulness and weary supplication before the chaos unleashed when ambition and love collide… When McInerney decides to penetrate a character’s interior life he can do it almost effortlessly. And he is most successful here when writing about women.

Paul Cox auf Amazon.co.uk:

Just as I was starting to get to know and like each character, the story would abruptly end and I’d have to start all over again with a new one. The literary equivalent of speed dating!

The Sunday Times:

In essentials, the ambience of his fiction is the same as Fitzgerald’s Jazz Age one.

ABC:

Jay’s narrators have been on the make, on the up, snug in the lofts and oligarchy of New York City. Think Jay Gatsby with a Blackberry. Or Holly Golightly on Xanax. Urban hipsters. Yesterday’s yuppies. You won’t catch this lot in laundromats or grabbing a Wendy Burger in the Bronx. His people breathe rarer air… McInerney knows the story business inside-out. Verbal excess is swiftly redeemed by pace, zestful dialogue, and strong plot… The other trademark here is the habit of beginning stories in the middle, where dilemmas are more intense and the fire exits few… a heady mix of verve and sophistication

Goodreads.com: 3,38 von 5 Lesersternen, 129 Stimmen, August 2015

The Telegraph:

McInerney’s prose has a relaxed ease that is hard not to warm to. There is nothing flashy or superfluous about his writing. Rather, it moves across the page with the svelte assurance and supple grace of a matinee idol sauntering into a room certain that he will be recognised… so many of the 12 stories dramatise fading relationships between men and women… These stories are unresolved, wistful, satisfyingly adult. One or two of the others, though, feel voyeuristic and gratuitous, in the manner of a photo spread in Hello! magazine that reveals how the other half live; there isn’t sufficient irony… Occasionally, the incessant name dropping about hot venues in New York feels, for British readers at least, tiresome and irrelevant: there is too much talk of fashionable new restaurants… But, for the most part, McInerney deftly summons a solid sense of character with an economy of means

Bücher bei HansBlog.de:

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.