Internationale Romankritiken & Links zu: Das gute Leben, von Jay McInerney (2006, engl. The Good Life)

In dem Roman erzählt Jay McInerney eine Liebesgeschichte in New York, die unmittelbar vor und nach den Anschlägen auf das World Trade Center spielt. Die Hauptfiguren begegnen sich als freiwillige Helfer direkt nach dem Unglück. McInerney war selbst als Helfer vor Ort gewesen.

Das Ehepaar Calloway aus Das gute Leben kennt man bereits aus McInerneys Roman Alles ist möglich (1992, engl. Brightness Falls). McInerny will die Geschichte der Calloways mit einem dritten Roman zu Ende schreiben (Quelle).

Die meisten Kritiker erinnern bei Das gute Leben jedoch wieder einmal an McInerneys spektakulären Erstling Ein starker Abgang (1984, engl. Bright Lights, Big City) und sind von Das gute Leben weniger angetan.

„Einfallslos und doch verblasen“ – Kritiken zur deutschen Fassung:

Die Zeit:

Es ist das Buch eines mittlerweile über 50-jährigen Schriftstellers, der sich gern um seinen Weinkeller kümmert, und es erinnert verdächtig an die langweilige Literatur, die sich nur mit Philip Roths Generation beschäftigt. Sagen wir es so: Die Rockmusik dudelt nicht mehr, die Drogen sind entweder abgesetzt oder haben ihr Zerstörungswerk bereits erledigt… wie in einer x-beliebigen Schmonzette, samt zärtlicher Liebe… Es passt ins Bild, dass die Erzählung immer dann interessant aufflackert, wenn sie den kollektiven Schockzustand New Yorks reportagehaft auseinandernimmt oder archaisch zweifelnd den Wert künstlicher Elternschaft hinterfragt: In beide Themenbereiche war oder ist McInerney persönlich verstrickt. Wo er hingegen auf seine Fantasie vertraut, flacht die Story ab.

Frankfurter Allgemeine Zeitung:

Es ist fraglos richtig, dass sich das Leben in New York nach dem 11. September 2001 verändert hat. Die Frage ist nur: Gibt diese Veränderung den Stoff her für einen Roman? Die belletristischen Versuche bisher legen nahe: nein. Und Jay McInerneys Beitrag zum Thema ist nicht dazu angetan, diesen Eindruck zu revidieren… Ein wenig überraschend ist allerdings McInerneys einfallslose und doch verblasene Sprache, die pompös ist (statt Aids schreibt er „die Epidemie“) und gleichzeitig simpel und Bilder bemüht, die an Leserverspottung grenzen.

Süddeutsche Zeitung:

Die Stärke des Buches ist es gerade, dass McInerney mit seinem Gespür für entscheidende Details und popkulturelle Querverweise genau jenes Stimmungsbild vom New York in den Tagen vor und nach dem 11. September zeichnet, das bisher gefehlt hat.

Literaturkritik.de:

Dem Roman fehlt der Pathos und das Selbstmitleid eines biografischen Textes, und trotzdem bleibt’s angenehm anschaulich. Kluges Setting, kluge Figurenpsychologie… Routiniert und warm und menschlich spielt er auf der Gefühlsklaviatur, so gekonnt wie jedes durchschnittliche Hollywood-Drama. Und genau dorthin schmiert es dann auch plötzlich ab, auf den letzten 150, 170 Seiten: In Szenen, in denen die Figuren Thanksgiving in der Provinz feiern und auf dem Pferderücken die einfachen Freuden des Familienalltags erinnern. In Szenen, in denen alles herbstgelb leuchtet und nach Apfelkuchen riecht… Stilsicher und vergnüglich, aber künstlerisch irgendwo zwischen dem „Pferdeflüsterer“ und „Brücken am Fluss“.

Deutschlandradio Kultur:

Während Don DeLillo in seinem Roman „Falling Man“ mit einer fast minutiösen Schilderung des Ablaufs der Katastrophe vermutlich das ergreifendste Buch über den 11. September geschrieben hat, haben auch Frederic Beigbeder mit „Windows oft he world“ und John Updike mit „Terrorist“ das Attentat selbst in den Fokus gestellt… Jay McInerneys Buch verlässt dieses Terrain. Der Anschlag bringt zwei Menschen zusammen, die sich sonst nicht kennengelernt hätten. Ansonsten ist der Anschlag austauschbar mit anderen Situationen.

ORF:

Viele erwarten ihn noch immer, den ultimativen 9/11-Roman, und eines steht fest: Auch McInerney hat ihn nicht geliefert. So kümmert er sich in „Das gute Leben“ nicht um die Gründe, warum jemand die Twin Towers angegriffen hat; das politische Moment ist ihm genauso egal wie die Psyche der Attentäter. Für ihn ist der Anschlag bloß etwas, dass die Protagonisten aus ihrer Lethargie holt.

Schreib-Lust.de:

…gleichermaßen Liebes-, wie Gesellschafts-, wie Zeitgeistroman. Etwas störend ist die Vielzahl der auftretenden Figuren, die dem Leser einiges an Konzentration abverlangt. Dennoch fällt das Urteil zu diesem Roman insgesamt positiv aus, auch wenn er womöglich nicht das Zeug dazu hat, so unvergesslich zu bleiben wie „Bright Lights, Big City“.

„Acute cultural observation before sinking into a sappy romance…“ – englische Rezensionen:

New York Times, Michiko Kakutani:

…a bizarre mix of the genuinely moving and the trashily facile, the psychologically astute and the ridiculously clichéd; part of it aspires to create an F. Scott Fitzgerald-esque romance, and part sags to the level of a Judith Krantz tale about the rich and overprivileged, grotesquely set against the backdrop of 9/11… Although Mr. McInerney’s depiction of that work, like his depiction of the city’s reaction to 9/11, is highly clichéd — a rote and vaguely mercenary recycling of observations made in hundreds of newspaper and television reports — he does do a credible job of showing the impact that day had on Corrine and Luke… pages and pages of embarrassing writing… this flawed novel…

Kirkus Review:

…offers acute cultural observation before sinking into a sappy romance… Though McInerney has a sharp eye for the values and foibles of the upscale tribes of Manhattan (as if reporting undercover, a spy on the circuit of book parties, charity bashes and pricey restaurants), the dialogue and interior monologues through which Corrine and Luke proceed with their affair would be embarrassing, overheated cliché… The results read like a shotgun marriage between social anthropology and soap opera.

The Observer:

The tone of the Luke-Corrine passages becomes more and more novelettish (‚the night was never long enough when you were falling in love‘ and so on). When they kiss, he is ‚almost shocked at the intricate figures and tropes performed by her importunate tongue‘ but soon joins her in ‚a rhythmic lingual waltz’… The unstable tone of The Good Life is a manifestation of the author’s conflicting attitudes. He’s an aspirational ironist, highly selective about the targets of his mockery… With its obeisance to the glamour of money, The Good Life is much less of a break from his earlier work than Jay McInerney might like to think.

The Guardian:

In the course of his novel, McInerney drops a lot of names as well as brands, and readers should know right away who Salman (Rushdie) is or who Gay and Nan (Talese) are. If they can’t supply the appropriate surnames, they should not be reading this book… If McInerney were less of a writer, it would all be unbearable. But he’s good enough that even his caricatures come off with flair... Only the wit of the writing and the swiftness of the narrative redeem a novel that was never likely to engage our hearts. McInerney offers a shrewd, acidic portrait of literary life in Manhattan… One looks hard at The Good Life for deeper meanings.

The New Yorker:

„The Good Life“ works hard to evoke the upper-middle-class Manhattan bubble, though maybe not hard enough. A lot of familiar names are familiarly dropped—Nobu, Babbo, Lupa, the Hamptons jitney, 740 Park, Abel Ferrara, Paul Auster, Nan and Gay, Salman—but, despite the glitter of currency, the cultural ozone is a little thin… Allusions to people and events from “Brightness Falls” will be more meaningful to readers who remember that book. A few of the scenes in “The Good Life” are, thematically, dead ends. And the prose, like the plot, occasionally sinks into conventionality, and we get patches of literary cornstarch… The historical situation may be part of the reason for the mutedness of the book, but mutedness, in this context, is preferable to showiness, and McInerney gets a lot of credit for tact. He does not, for instance, attempt to describe what happened on September 11th itself. The story begins on the evening of September 10th, and it resumes on the morning of the twelfth

New York Times, Paul Gray:

With a little additional time for reflection, McInerney might have conceived a more resonant fictional use of the literal horrors in Lower Manhattan. Instead, he’s turned them into a Hitchcockian MacGuffin, a crowd-gathering catalyst to draw attention to the novel’s real subject, an oddly listless and unappealing adulterous affair… they move in circles that sometimes intersect with those of the famous, occasionally even those of the ultra-cool one-name variety. „Salman“ cancels at the last minute from the Calloway dinner party… McInerney gilds such glitter by throwing in a steady stream of brand names, arcane and familiar, to attract the demographic of inveterate shoppers.

The Independent:

The Good Life is a better read than Brightness Falls, which was burdened by over-elaborate sentences and a constant straining for deep significance at odds with McInerney’s greatest gifts: his clarity and precision… While some of the journalism he ((McInerney)) wrote in the immediate aftermath seemed solipsistic, it was clearly heartfelt and helped readers cope with their own pain. Less admirable was his recent piece accessing the work of other novelists who have written about terrorism and 9/11, dismissing most, damning others with faint praise, and insinuating that only his novel would truly do justice to these events… He features no less than three aspiring authors among his charactersThe Good Life is undoubtedly one of McInerney’s finest novels… social comedy at its very best

Entertainment Weekly:

In these agreeably trashy early chapters, McInerney sketches a lurid cartoon of fin de siécle Manhattan decadence, a claustrophobic world of competitive sexuality, professional jockeying, and emotional malaise that will all change when the Twin Towers come down… McInerney can’t hide his leering gusto for all things erotic

Publishers Weekly:

… a novel that is both tender and entertaining. As often in McInerney’s world, we find ourselves among a wealthy and ambitious elite, whom the novelist seems both intensely drawn to and repelled by… It becomes clear that the focus of McInerney’s concern is not terrorism or politics but love… This is a novel about shallowness and what might replace it… This story is a simple one, but McInerney delivers it with grace and wit. He does what a good novelist should: he takes an abstract idea and gives it life.

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